خستگی از حجم کاری به پدیدهای عادی در دنیای امروز کسبوکار تبدیل شده است. کارشناسان راهکارهایی برای پیشگیری از این مشکل پیشنهاد میکنند.
1.تقویت مهارتهای پذیرش:
برای تقویت بهتر این مهارتها باید با روشی مناسب،صحبت کردن با خود را تمرین کنید. بهترین نوع صحبت کردن، آرامش و کنترل شخصی را به شما القا میکند. این فرایند احترام به خود و مسئولیتپذیری مناسب را در شما تقویت میکند.
فراموش نکنید که مسئولیتپذیری نه باید بیش از حد زیاد و نه بیش از حد کم باشد. مسئولیتپذیری بیش از حد عواقبی همچون آسیبپذیری در انجام آنها را به دنبال خواهد داشت.
2.محاسبهی زمان:
اگر همیشه به خودتان بگویید که من هر هفته ۷۰ ساعت کار میکنم، ذهن شما حتی در صورت اغراق هم آن را قبول میکند.
برای حل مشکل ابتدا یک هفته زمان کاری خود را محاسبه کنید. ابزارهای آنلاین برای این منظور وجود دارند اما میتوانید به سادگی از یک فایل اکسل یا حتی دفترچهی کاغذی نیز استفاده کنید. در این محاسبه تنها زمان کار را یادداشت کرده و تلاشی برای اصلاح رفتارهای خود نکنید. البته عملکرد شما بهخاطر همین بررسی و کنترل بهصورت طبیعی به سمت اصلاح پیش میرود پس نیاز نیست که عمدا آن را تغییر دهید.
3.پرسش در مورد انتظارات دیگران:
انتظار مدیر و همکاران از خودتان را بهصورت شفاف بپرسید.فردی که در آخرین لحظات هفتهی کاری از شما درخواستی کرده است، نیازی به پاسخ سریع در طول تعطیلات نداشته و میتواند تا روزهای ابتدایی هفتهی بعد صبر کند.در واقع تمام این مشکلات ناشی از طرز تفکر شما و تصورات ذهنی خودتان است.
اگر سریعا به درخواست آن همکار یا مدیر پاسخ دهید، سیگنالی از همیشه در دسترس بودن ارسال میکنید.برای رفع این عادت روشهای زیر را امتحان کنید:
.. پاسخ ندادن به ایمیلها در ساعات غیرکاری را تمرین کنید: اکثر افراد این شرایط را درک کرده و حتی از شما بابت متذکر شدن مرزهای کاری متشکر میشوند. با محدود کردن پاسخ به ایمیلها و پیامها به زمان کار، اولویتبندی شما نیز منظمتر خواهد شد.
.. انتظارات دیگران از خودتان را شفاف کنید:بهجای تصور بر عجله داشتن رئیس برای پاسخ، زمان مورد نیز برای
تحویل هر وظیفه را به روشنی از او بپرسید.
..زمان مورد نیاز برای انجام هر کار را به روشنی بیان کنید و مراجعهی بعدی برای تحویل نتایج را با فرد مقابل نهایی کنید.
4.تصورات در مورد پیشنیازهای موفقیت:
شاید تصورات شما از موارد مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت، اشتباه باشد.موفقیت الزاما بهمعنای کار کردن بیش از همهی افراد نیست.روشهای مختلف را آزمایش کنید تا در نهایت آنچه که واقعیتر و مفیدتر است را به کار ببرید.
5.تنظیم زمان استراحت:
وقتی با خیال راحت یک شب یا چند روز آخر هفته را استراحت کرده و خراب نشدن
کارتان را شاهد باشید، کم کردن اضطراب در مورد فعالیتهای شغلی را میآموزید. در واقع اگر میخواهید در مورد کار آسودهتر باشید، باید عملکردی راحتتر نسبت به آن نشان دهید. برای اجرای این راهکار نیز باید عملکرد و خصوصیات خود را در نظر گرفته و چند روش برای ریلکس کردن از کار در نظر بگیرید.