جاوا اسکریپت (javaScript)

  1. یکی از زبان های برنامه نویسی اسکریپتی است ، که اولین بار توسط شرکت  NetscapeCommunicator عرضه کننده مرورگر معروف Netscape ارائه شد و امروزه متداولترین زبان اسکریپت نویسی صفحات وب است.

  2. javascript یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی است . دستور العمل های زبان های اسکریپتی ، در کامپیوتر کاربر و توسط مرورگر اجرا شده و برای اجرا نیازی به برنامه کمکی خاصی ندارند . 

    1. javaScript به طراحان وب ، یک ابزار برنامه نویسی ساده و کارا می دهد.
    2. javaScript به رویدادهای مختلف در صفحه واکنش نشان می دهد . برای مثال می توان یک تابع JavaScript تعریف کرده تا در هنگام وقوع یک رویداد مثل کلیک بر روی یک دکمه یا لود شدن صفحه ، اجرا شود.
    3. javaScript می تواند اطلاعات ارسالی یک فرم را اعتبار سنجی و کنترل نموده و در صورتی که صحیح بود ، آنها را به سرور ارسال کند . این کار باعث جلوگیری از ورود اطلاعات نادرست به سرور و کاهش ترافیک آن می شود.
    4. javaScript توانایی تشخیص نوع و نسخه مرورگر مورد استفاده کاربر را داشته و می تواند بر حسب آن نوع مرورگر خاص ، تنطیمات و صفحات ویژه ای را بارگذاری نماید.
    5. javaScript توانایی خواندن و نوشتن اطلاعات مورد نیاز مرورگر را بر روی کامپیوتر بازدید کننده صفحه را داراست ، که در اصطلاح به این کار ایجاد و خواندن Cookie می گویند.
    6. javaScript می تواند انواع کادرهای اخطار ، تایید و دریافت ورودی را به کاربر نمایش دهد.
  3. به این زبان ها در اصطلاح طرف مشتری ( Side Client) می گویند .

  4. در مقابل زبان های مثل php , ASP.NET ابتدا توسط سرور ارسال کننده وب اجرا شده و سپس نتایج خروجی به زبان HTML برای اجرا در مرورگر فرستاده می شود . به این زبان ها در اصطلاح طرف سرور ( Side Server ) می گویند.

  5. زبان های اسکریپتی ، جزء زبان های برنامه نویسی سبک هستند . این زبان ها کامپایل آنها در زمان اجرا انجام می شود. و دستورات آن ها به صورت خط به خط اجرا می شوند.

برخی از امکانات javaScript