گرچه پاسخ دقیقی برای این‌ سؤال وجود ندارد، اما Plankalkul (معادل عبارت Plan Calculus) به‌ عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی دنیا در نظر گرفته شده‌ است؛ این زبان در بین‌ سال‌های 1942 و 1945 توسط یک مهندس آلمانی به نام Konard Zuse ابداع شد اما مخاطبین زیادی را مجذوب خود نکرد! زبان‌هایی که بعد از Plankalkul به‌ وجود آمدند هم Fortran و Lisp بودند که نسبت به زبان ماقبل خود از اقبال به نسبت بیشتری برخوردار شدند.

اما میشه گفت اولین زبان سطح بالا و محبوب برنامه‌نویسی Fortran هست که به وجود آمد و در سال ۱۹۵۷ توسط IBM طراحی شد.
این زبان برای برنامه نویسی علمی و محاسبات عددی استفاده می‌ شد.


Fortran که مخفف "Formula Translation" یا "ترجمه فرمول" است، یک زبان برنامه‌نویسی علمی و محاسبات عددی است که برای حل مسائل مربوط به علوم مهندسی، فیزیک، شیمی، ریاضیات و غیره استفاده می‌شود.
 Fortran به طور اصلی برای ایجاد برنامه‌های کامپیوتری که با داده‌های عددی کار می‌کنند طراحی شده است.  

Fortran برای زمان خود نسبتاً سریع و کارآمد بود و بسیاری از برنامه‌های مهم علمی و مهندسی از این زبان برنامه‌نویسی استفاده می‌کردند.
همچنین، Fortran به دلیل توانایی پردازش سریع داده‌های عددی، محاسبات پیچیده و علمی، استفاده از آرایه‌ها و ماتریس‌ها، بهبود کارایی و بهینه‌سازی کد، هنوز هم در برخی از حوزه‌ها نظیر مدل‌سازی اقلیم، دینامیک سیالاتی، محاسبات فیزیکی و غیره استفاده می‌شود.

از آن زمان‌ها تا امروز، Fortran به طور مداوم به‌روزرسانی شده و توسعه یافته است، اما همچنان به عنوان یکی از زبان‌های اصلی برای محاسبات عددی و علمی شناخته می‌شود.

​آموزشگاه برنامه نویسی داده کاو وب با آموزش تمامی دوره های پرکاربرد شما را وارد بازار کار آن خواهد کرد ،فقط کافیست درخواست مشاوره خود را ثبت کنید و یا از طریق راه های ارتباطی با ما تماس برقرار کنید.​