یکی از گزینه‌های مؤثری که برای رسیدن به بالاترین سطح بهره‌وری در اختیار داریم، تهیه کردن «لیست وظایف روزانه» است. لیست کردن کارهای آینده، ممکن است ذهن ما را باانگیزه و سازمان‌یافته نگه دارد. با این‌حال اگر این تکنیک را درست به کار نبریم، تأثیر کاملاً معکوسی خواهد داشت: این فهرست به یک منبع استرس‌زا و ناامیدکننده تبدیل می‌شود و فشار مضاعف و بی‌موردی را به ما وارد می‌کند.اگر به‌طور واضح اهدافمان را مشخص کنیم، لیست وظایف می‌تواند مسیر پیشرفت ما را هموار کند. به این منظور به نکات زیر توجه کنید:

1️⃣به کمک عبارات عملی، از به تعویق انداختن امور اجتناب کنید:
هر یک از گزینه‌های لیست را تا حد ممکن کاربردی و عملی بنویسید. به‌عنوان‌ مثال اگر می‌خواهید برای سخنرانی هفته‌ی آینده آماده شوید، نوشتن کلمه‌ی «اسلایدها» به شما کمکی نمی‌کند. در عوض به یک آیتم کاملاً شفاف و اجرایی نیاز دارید. مثلاً بنویسید :«آماده کردن اسلایدها برای سخنرانی روز دوشنبه». شاید بی‌اهمیت به نظر برسد، ولی ذهن شما با توجه به این گزینه متوجه می‌شود که باید کاری را انجام دهد، نه اینکه صرفاً به چیزی فکر کند.

2️⃣وظایف را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید:
اطمینان حاصل کنید که هر یک از آیتم‌ها، در یک جلسه قابل‌ اجرا هستند. فهرست شما نباید از اهداف بلندمدت تشکیل شود. اقلام کوچک‌تر و قابل‌هضم، گزینه‌های مناسب و اجرایی‌تری هستند.به‌ عنوان‌ مثال گزینه‌ی «ساماندهی مجدد کل پروسه‌ی فروش سازمان»، یک آیتم لیست وظایف محسوب نمی‌شود. اگر شما نگاهی به تقویم و فهرست کارهای خود داشته باشید، می‌فهمید که این گزینه هرگز قابل‌ اجرا نیست. درحالی‌که گزینه‌ی «مطالعه‌ی سه مقاله در مورد فروش موفق»، به‌احتمال بیشتری در زمان مشخص‌شده قابل‌ اجرا است و در ضمن شما را به هدف، نزدیک‌تر می‌کند.